MGRC raih pendapatan RM3.81 juta suku pertama

BeritaHarian Wed, Nov 23, 2022 05:48pm - 1 year View Original


PETALING JAYA: Malaysian Genomics Resource Centre Bhd (MGRC), mengumumkan pendapatan sebanyak RM3.81 juta untuk suku pertama berakhir 30 September 2022 berbanding RM9.32 juta pada tempoh sama tahun lalu.

Ia berikutan kumpulan memfokus semula pada imunoterapi dan terapi sel di bawah perniagaan biofarmaseutikal dan mendorong pertumbuhan organik perniagaan pemeriksaan.

Pakar genomik dan biofarmaseutikal terkemuka tempatan itu berkata, kumpulan mencatatkan peningkatan 254.16 peratus dalam keuntungan sebelum cukai (PBT) kepada RM850,000 untuk suku pertama 2023, berbanding RM240,000 pada suku yang sama tahun kewangan sebelumnya, atas margin keuntungan yang lebih tinggi dan sumbangan hasil daripada biofarmaseutikal baharu perniagaan.

Manakala perolehan sesaham untuk tempoh tersebut berjumlah 0.68 sen berbanding 0.20 sen pada tempoh sama tahun lalu.

Pengerusi Bebas Bukan Ekseutif MGRC, Datuk Seri Dr Chen Chaw Min berkata, pihaknya menjangkakan lebih banyak penambahbaikan kepada perniagaan biofarmaseutikal apabila pengembangan rangkaian pengedaran dan jejak kumpulannya di luar negara di Timur Tengah dan Asia Tenggara terbentuk.

"Kami mendorong perniagaan pemeriksaan genetik kerana Kumpulan terus menjangkau melalui saluran perniagaan kepada pengguna untuk jangkauan pasaran yang lebih luas serta percaya kesedaran dan pendidikan yang lebih baik mendorong lebih ramai orang untuk mengambil tindakan tentang cara mereka boleh meningkatkan kesihatan mereka, dan Kumpulan akan memanfaatkannya melalui memenuhi keperluan dan kumpulan yang berbeza daripada suite penyelesaian berkaitan penjagaan kesihatan kami," katanya di sini hari ini.

Mengulas lanjut katanya, kumpulan berada pada kedudukan yang baik untuk menjadi penyedia utama penyaringan genetik, analisis genom dan produk biofarmaseutikal di Asia Tenggara, kerana MGRC dilengkapi dengan makmal penjujukan prestasi tinggi, kemudahan tata susunan termaju dan keadaan terkini yang baharu.

"Makmal pemprosesan sel cGMP seni untuk terapi sel, termasuk imunoterapi untuk pelbagai jenis kanser. Kami yakin bahawa kami berada dalam kedudukan untuk menyediakan pesakit dengan akses yang lebih baik kepada ketepatan terkini dan penyelesaian penjagaan kesihatan yang diperibadikan," katanya lagi.

The content is a snapshot from Publisher. Refer to the original content for accurate info. Contact us for any changes.






Related Stocks

MGRC 0.420

Comments

Login to comment.