Untung suku kedua PT Resources naik 125 peratus

BeritaHarian Thu, Dec 21, 2023 07:24pm - 4 months View Original


KUALA LUMPUR: PT Resources Holdings Bhd, pemproses dan peniaga produk makanan laut sejuk beku makanan lain, mengumumkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM18.85 juta pada suku kedua tahun kewangan 2024.

Ia peningkatan ketara daripada RM8.42 juta pada suku sama tahun sebelumnya.

Syarikat dalam satu kenyataan berkata, ia mencerminkan pertumbuhan tahun ke tahun yang luar biasa sebanyak 125 peratus yang membuktikan peningkatan dalam global permintaan dalam industri makanan laut beku.

Katanya, ia diraih walaupun penurunan keseluruhan dalam pendapatan, justeru menunjukkan keberkesanan syarikat dalam menguruskan kos operasi dan mencapai kecekapan dalam operasi perniagaan.

Pengarah Urusan PT Resources, Heng Chang Hooi berkata, hala tuju strategik syarikat telah digunakan dengan betul, dan komitmen terhadap amalan operasi yang cemerlang telah membawa kepada pertumbuhan keuntungan yang luar biasa pada suku kedua 2024.

Pasaran makanan laut beku global telah berkembang pesat, terutamanya di pasaran luar negara utama seperti China, di mana telah menyaksikan peningkatan dalam permintaan.

"Selain itu, apabila kami menghampiri pelbagai perayaan dan musim cuti, yang biasanya adalah waktu puncak untuk makanan laut permintaan, produk makanan laut berkualiti tinggi kami terus digemari dalam pasaran.

"Menjangkakan potensi jangka pendek dan jangka panjang pasaran makanan laut beku, kami bukan sahaja terus memupuk pasaran tempatan Malaysia kami tetapi juga menubuhkan anak syarikat baharu di China dan Indonesia, menyasarkan untuk merebut peluang besar di tengah-tengah arus peningkatan industri F&B global," katanya di sini hari ini.

Pada suku dikaji, PT Resources mencapai jumlah hasil sebanyak RM111.69 juta.

Fokus teras syarikat, pasaran Malaysia menyumbang kepada peningkatan 4.8 peratus dalam jualan tempatan, China, pasaran utama bagi syarikat, mencatatkan hasil RM29.60 juta bagi suku semasa, manakala hasil daripada pasaran antarabangsa lain, termasuk Arab Saudi, Indonesia, Thailand, Singapura, dan Emiriah Arab Bersatu, secara kolektif berjumlah RM5.66 juta.

Mengulas lanjut katanya, untuk mengukuhkan keupayaan syarikat akan memperhalusi strategi perniagaan dan terus berkembang ke pasaran seperti Asia Tenggara dan China.

"Walau bagaimanapun, kami juga akan menguruskan kos operasi kami dengan berkesan dan secara aktif menangani cabaran yang dibawa oleh peningkatan kos bahan mentah dan pentadbiran.

"Kami yakin langkah-langkah ini akan membolehkan PT Resources mengakar lebih dalam, mengukuhkan kedudukan kami, mencapai keuntungan yang mampan, dan lebih bersedia untuk memanfaatkan peluang yang muncul dengan cepat dan berkesan," katanya.

Melangkah ke hadapan, PT Resources berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan peluang pasaran baru muncul, terutamanya dengan pemulihan beransur-ansur ekonomi global dan pembukaan semula sempadan China.

Rancangan Syarikat untuk pengembangan di China dan Indonesia, termasuk penubuhan kemudahan pemprosesan baharu di Fuzhou City, menyerlahkan komitmen Syarikat terhadap pertumbuhan dan kepelbagaian.

PT Resources kekal komited untuk meneroka peluang perniagaan baharu dan pemerolehan strategik untuk mengukuhkan kedudukan kewangan syarikat.

The content is a snapshot from Publisher. Refer to the original content for accurate info. Contact us for any changes.






Related Stocks

PTRB 0.490

Comments

Login to comment.